sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Turvallisen kosmetiikan etsijät.


Päivittäistavarakaupoissa ja kampaamoissa on hyllymetreittäin erialaisia shampoita, hoitoaineita ja muuta kosmetiikkaa. Yhden sarjan tuotteissa on yleensä eri shampoot tuuheuttamaan, kiillottamaan, siloittamaan, vahvistamaan... On shampoota usein toistuvaan pesuun, hilseilevälle tai rasvoittuvalle ym. päänahalle. Tarkempi tuoteselosteiden tutkiskelu kuitenkin osoittaa, että shampoiden koostumus on lähes samanlainen. Tuuheuttava ja siloittava shampoo saattavat olla aivan samaa tavaraa.
Eikä vertailua auta yhtään se, että tuotemerkkejä näyttää olevan satoja ja jokaisella valmistajalla on tuote jokaiseen ”vaivaan”.
Mutta onko tämä vain lumetta? Ovatko kaikki tuotemerkit niin ihania ja itsellisiä, kuin antavat ymmärtää? Eivät. Lyhyt googlaaminen todistaa, että esimerkiksi L'Oréal saa lähes 20 miljardin liikevaihtonsa mm. seuraavista tuotemerkeistä:
Kuluttajatuotteet: L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York
Ammattilaistuotteet: Kérastase, L’Oréal Professionnel, L’Oréal Technique, Matrix, Redken
Ylellisyystuotteet: Lancôme, Biotherm, Helena Rubinstein, Giorgio Armani, Ralph Lauren, Kiehl’s, The Body Shop
Apteekki- ja erikoistuotteet: Vichy, La Roche-Posay

Vakavaraisella kosmetiikkajätillä on varaa myös manipu,,, sori mainostaa tuotteitaan. L'Oréalin strateginen yhteistyö median kanssa jakautuu neljään osa-alueeseen: perinteiset lehti-ilmoitukset, artikkelia muistuttavat mainokset, mainosliitteet sekä yhteistyö toimituksen kanssa. Lisäksi lukijakilpailut ja tapahtumat. Kun katsot yllä olevia tuotemerkkejä ja vertaan niitä suosituimpien naistenlehtien mainoksiin ja tuote testauksiin ja kilpailuihin, huomaat, että suurin osa niistä on L'Oréalin omistuksessa. Mieti siis mihin uskot.

Mistä sitten löytää kosmetiikkaa, joka on hyvälaatuista ja luonnon aineista valmistettua?

Etsi pullon kyljestä sertifikaatteja! Oikea sertifikaatti on tae siitä, että tuotteessa ei ole käytetty mitään ihmiselle tai luonnolle vaarallista kemikaalia. Mutta varo feikkisertifikaatteja! Shampoo, jossa on pisara kehäkukkauutetta, saattaa olla multa osin täysin synteettisen kemianteollisuuden tuotos, tätä kutsutaan viherpesuksi (greenwash) Lue lisää täältä. 

Luonnonkosmetiikan raaka-aineiden tulee olla muun muassa luonnonöljyjä ja -vahoja, hajusteiden, väri- ja säilöntäaineiden tulee olla luonnosta peräisin. Luonnonkosmetiikan ihonhoitotuotteissa ei käytetä esimerkiksi formaldehydin vapauttajia säilöntäaineena, silikoneja, parabeeneja, etoksyloituja emulgaattoreita (PEG-yhdisteet), keinotekoisia väriaineita tai hajusteita, EDTA:ta, parafiinia tai muita maaöljyjohdonnaisia.

Erittäin hyödyllisen luonnonkosmetiikasta kertovan sivuston löydät täältä: www.proluonnonkosmetiikka.fi

Luonnonkosmetiikan sertifikaatit: 

Sertifioinnin ideana on varmistaa, että valmistajista riippumaton ulkopuolinen taho tarkastaa tuotteet valmistusaineiden ja -menetelmien osalta säännöllisesti. Näin kuluttaja ja tuotteiden loppukäyttäjä voi varmistua, että tuote täyttää luonnonkosmetiikalle asetetut vähimmäisvaatimukset. Sertifikaatit ovat myös valmistajan etu: sertifikaatti-logon ansiosta kuluttaja osaa valita luonnonkosmetiikan kriteerit täyttävän tuotteen.

BDIH (Bundesverband Deutscher Industrie- und Handelsunternehmen für Arzneimittel, Reformwaren, Nahrungsergänzungsmittel und Körperpflegemittel) on saksalainen, vuonna 1951 perustettu sertifiointijärjestö, jonka BDIH-merkkiä on alettu kehittää vuodesta 2001. BDIH-merkittyjä tuotteita on noin 5 000. Raaka-aineiden on oltava valvotusti tuotettuja. Raaka-aineista 15 täytyy olla peräisin luomutuotannosta (mm. jojoba-, oliivi- ja soijaöljy). Englanninkielinen logo on saatavissa myös kansainvälisesti, ja sen valvonnasta ja markkinoinnista vastaa International Organic and Natural Cosmetics Corporation (IONC GmbH).
BDIH-vaatimuksiin kuuluu, että tuotemerkki ei voi saada sertifikaattia, ellei sen tuotteista 60 % täytä sertifikaatin vaatimuksia.

Ecocert on ranskassa vuonna 1992 perustettu organisaatio, joka on aloittanut kosmetiikan sertifioinnin vuonna 2002. Ecocert-logon saaminen ei ole yhtä tiukkaa kuin BDIH-logon: Valmistaja voi saada logon, vaikka sen tuotteista vain yksi tai muutama läpäisisi sertifikaatin vaatimukset. Ecocert-merkintä on kansainvälisesti saatavilla.

Ranskalaisen Cosmebion merkinnät ovat sininen Charte Cosmebio-Cosmetique ECO tai vihreä Charte Cosmebio-Cosmetique BIO -merkintä, jotka pohjautuvat Ecocertin vaatimuksiin. BIO-merkin vaatimuksia ovat: vähintään 95 % tuotteen raaka-aineista on peräisin luonnosta ja vähintään 95 % kasviraaka-aineista on luomuviljeltyjä, ja tuotteen kaikista raaka-aineista vähintään 10 % on luomuviljeltyjä. ECO-merkin vaatimuksia ovat: vähintään 95 % tuotteen raaka-aineista on peräisin luonnosta ja vähintään 50 % kasviraaka-aineista on luomuviljeltyjä, ja tuotteen kaikista raaka-aineista vähintään 5 % on luomuviljeltyjä. Sekä BIO- että ECO-merkityn tuotteen raaka-aineista korkeintaan 5 % saa olla synteettisiä.

Soil Association on yksi brittiläisistä luomumaatalousalan järjestöistä, joka sertifioi myös muita kuin kosmetiikkatuotteita, esimerkiksi tekstiilejä. Se myöntämä sertifikaatti on "Soil Association Organic Standard". Tuotetta voi kutsua luonnonmukaiseksi eli organic, jos 95 % ainesosista on luomutuotettuja. Vettä ei lasketa mukaan. Muuten tuotteeseen on merkitty kuinka monta prosenttia se sisältää luomutuotettuja raaka-aineita. Joidenkin tuotteiden kohdalla prosenttiosuus ei voi olla kovin suuri, sillä esimerkiksi pesevät aineet eli tensidit voivat olla peräisin luonnosta, mutta eivät luomutuotantoa.

Belgialainen, voittoa tavoittelematon Biogarantie-organisaatio aloitti toimintansa 1980-luvulla. Biogarantie-merkkiä myönnetään luonnonmukaisen maatalouden tuotteille, kuten ruualle, tekstiileille ja kukille. Organisaatio kehitti 2000-luvun alussa Ecogarantie-merkin kosmetiikalle ja puhdistusaineille. Kriteeristöön kuuluu mm. luomutuotanto, biohajoavuus ja myrkyttömyys vesieliöstölle.

NaTrue on vuonna 2007 perustettu luonnonkosmetiikkayritysten yhteenliittymä (European Natural and Organic Cosmetics Interest Grouping E.E.I.G), jonka NaTrue-merkkiä voivat kaikki luonnonkosmetiikan valmistajat hakea. NaTrue-järjestö on voittoa tavoittelematon ja sen kriteeristö ovat julkisesti saatavilla. NaTrue-merkki sisältää kolme, tähdillä merkittyä tasoa: Yksi tähti merkitsee luonnonkosmetiikkaa, kaksi tähteä luonnonkosmetiikkaa, joka sisältää luomulaatuisia aineita ja kolme tähteä luomukosmetiikkaa. Vettä ei lasketa mukaan raaka-aineiden kokonaismäärään.

Italialainen AIAB (Associazione Italiana per l'Agricultura Biologica) on myös luomualan järjestö, joka aloitti kosmetiikan sertifioinnin vuonna 2005. AIAB-sääntöjen mukaan kasviraaka-aineiden täytyy olla luomutuotettuja, jos niitä on Italiassa saatavilla.

INCI kertoo totuuden!

Jos joku kosmetiikkatuote mietityttää, se tuntuu luonnonkosmetiikalta, mutta et löydä sertifikaattimerkintää, ota suurennuslasi ja katso tuoteselostetta eli INCI:ä ja voit tarkistaa raaka-aineen turvallisuuden Rita Stiensin ylläpitämästä kosmetiikan tietokannasta, jossa on yli 2000 raaka-ainetta helposti tarkistettavissa.

INCIhakuun täältä

Hauskoja hetkiä tutkimusten parissa. Jos joku asia mietityttää, niin laita minulle viestiä. Mietitään yhdessä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiinnostuitko? Jäikö jokin vaivaamaan? Kirjoita kommenttisi tähän.